Kategoriat
Asiakaspalvelua Fiilis :D Tekniikka

Rokkenrollia

Pyörä oli päättänyt, että nyt on aika päästä huoltoon. Suoraan ajosta tuotiin sitten huoltoon, koska takarengas oli puhjennut, mutta pyörä tunsi kyllä nahoissaan, että niin monta pinnaa oli poikki, että ne oli aika saada vaihdettua. Siksihän se oli kuminkin antanut puhjeta..

Tämä rengas oli toden totta loppuun ajettu..

Pyöräkuiskaaja laski, että kuusi pinnaa kolmestakymmenestäkuudesta oli poikki eli joka kuudes. Pyörähän oli pysynyt suorassa enää ylivertaisella tahdon voimalla.

Otin takapyörän irti ja takapakan avaimen esiin. Hups vaan, tähän malliin ei käynytkään Shimanon perusavain. Onneksi on Baanan pyöräkeskus. Nikin nuorempi veli Thomas oli passissa ja oikea avain löytyi, isukki osallistui puhelimitse operaatioon, että osattiin vääntää oikeaan suuntaan. Suurkiitos tärkeästä avusta!

Sitten pinnojen kimppuun. Kuusi pois ja uudet tilalle. Jotenkin tuntui puuttuvan jotain. Onneksi on Töölön pyörä. Kävin näyttämässä pinnaa ja 296 mm oli tosiaan neljä milliä pitempi kuin ne, jotka minulla oli pussissa. Pinnan nypläys käyntiin, alta alta päältä ja nippeliä tiukalle..

Löysätä vaiko kiristää? Siinäpä vasta pulma..

Hyväntahtoiset naapurit olivat jälkeen täysin vakuuttuneita, että Teron olis kyllä syytä vihdoin ostaa uusi pyörä.. Kovasti yritin selitellä, että vanteen suoristus on kestävyyslaji, kiristämisen askeleet on pienet ja homma etenee etanan vauhtia..

Lopuksi sitten ihan perushuoltotoimenpiteet, akseleihin vähän vaseliinia ja kireys kohdalleen, kumit täyteen, polkimet tiukalle, myös etupyörän pinnat tiukalle, jarrupalat kohdalleen ja jarruvaijerit sopivan tiukalle. Tarkistetaan vaihteet.. Sokeriksi pohjalle turvaviirin kiinnike tarakassa vähän taaksepäin, niin se sojottaa tarkemmin sivulle eikä painu alaviistoon..

Taka-akselissa löytyi erikoisuus, johon olen törmännyt aikaisemminkin. Polkimia pyörittäessä, kun siis rataspakka pyörii renkaan mukana, akseli näyttää hyvältä, mutta jos rengas pyörii vapaasti ja siis rataspakka on paikoillaan, akselin pää piirtää ilmaan noin puolen millin halkaisijaista ympyrää. Omaan pyörään uusin aikoinaan akselin 4,50€ hintaan. Pidetään asia seurannassa ja tarvittaessa aletaan vähän perusteellisempi remppa..

Se kuiskasi minulle olevansa Tiger. Ainakin luulen niin..

Tiger on Pere Appi-luokan raaseri, Nopsan melko pystyssä ajettava viisivaihteinen takavaihtaja citypyörä suoralla ohjaustangolla, renkaat pyörii lahjakkaan pienellä vastuksella ja moisen pyörän haastaminen vaatii huolellista valmistautumista, on meinaan noloa jäädä jalkoihin, joskus on semmoisesta tullut kokemusta.. Pere Appi-luokan pyörät on vuosien varrella huolellisesti sisään ajettu ja arvokkaasti eteenpäin luovutettu, niillä ei ole mitään tekemistä Emmaus-kirpputorien tai Pierre Abbén kanssa. Myös Beatles ja Abbey Road vie ihan väärille teille, vaikka pyörällä ajava joskus saattaa Beatlestäkin hyräillä.. Tiger lausutaan tietenkin kuten kirjoitetaan, senhän tietää kaikki, jotka tietää, että Rock’n’roll never dies..

Kategoriat
Fiilis :D Kaupunkipyöräily

Liikenne on tarkoitettu meille kaikille

Erilaisia kulkijoita..

Tunnetko olosi turvalliseksi liikenteessä? Uskallatko polkea pyörällä kaupungilla? Kuka muistaa vielä, miltä tuntui polkea Hämeentietä ylämäkeen kohti Kurvia bussien jyrinän lähestyessä jostain takaa..? Saako lapset pyöräillä kaupungissa tai edes koulumatkan?

Joskus aikoinaan olin työmatkalla Ruotsissa ja kaveri valitti, että on niin vaikea ajaa, kun edessä ajavat autot alkaa jarrutella, kun tietä ylittävät jalankulkijat ovat vielä kolmen metrin päässä suojatiestä. Ehkä täällä Suomessa on autoilijoilla välillä vähän turhan kiire? Ja jos arveluttaa polkea liikenteessä lasten kanssa, niin onko aikuisenkaan oikeasti turvallista sujahtaa autojen sekaan.

Pyörät ja pyöräilijät, jalankulkijat, autot ja autoilijat, meijeriautot, ratikat ja nivelbussit.. Kaikki mahtuvat liikenteeseen, kun paitsi otetaan niin myös annetaan tilaa ja kunnioitetaan muita tien käyttäjiä. Ja kyllä joskus pitää ihan hiljentää vauhtia, jopa MAMIL-pyöräilijöitten (MAMIL = middle-aged men in Lycra) saati autoilijoitten.. Tasa-arvoinen tien käyttö lisää muutakin tasa-arvoa yhteiskunnassa..

Meijeriauto meinaa jäädä alle, onneksi kuski on luotettava.. Laulaa J

Kun liikenteeseen lähtiessä on takataskussa aikaa ja ajatuksissa lähimmäisen rakkautta, ei ryppynauha kiristä eikä mene hermot 😀

Kategoriat
Asiakaspalvelua Tekniikka

Paljonko maksaa kausihuolto? Tavoitteena sama hinta kuin kaupunkipyörän kausimaksu..

Kausimaksu Helsingissä huhtikuun alusta lokakuun loppuun 35,- Ei paha..

Otetaan tavallinen yksivaihteinen peruspyörä, jolla olisi kiva ajaa torille kolme kertaa vuodessa ja tehdä kerran kesässä pieni lenkki vaikka johonkin ulkoilmakonserttiin jossain kaupungilla.. Paljonko sinä haluaisit maksaa ”kausihuollosta” jos pyörän käyttö on näinkin satunnaista? Toisaalta, jos pyörän hinnassa on vaikka neljä numeroa ja ensimmäinen sattuu olemaan viitonen, ehkä silloin yksi satalappunen ei olekaan niin paljon siitä hyvästä, että tietää, että pyörä on täydessä iskussa ja kulkee tasaisesti kuin raiteilla?

Mummopyörä, makuupyörä, Jopo..

Tyypillinen kausihuolto Jopolle sisältää ehkä yhden sisäkumin vaihdon, ohjaintangon ja rungon suoruuden tarkistuksen, pinnatestauksen ja tarvittaessa muutaman pinnan kiristyksen, etu- ja takarenkaan pyörittelyt, että voidaan todeta, että ne rullaa kevyesti, polkimien pyörittelyn, että tuntee polkimien pyörivän kevyesti. Laakerit ja polkimet on voideltu pitkän kaavan mukaan ja jos ne pyörii kevyesti, niitä ei ole välttämätöntä avata (etulaakerin avaus ja voitelu on toisaalta niin helppo homma, että sen voi kyllä tehdä joka vuosi) Vielä ketjut öljyyn ja eikun matkaan.. Jos tästä työstä veloitan 25,- eur, niin halvemmalla saa Jopon kesäksi käyttöön kuin kaupunkipyörän.. Pyörän huollattaminen ei tietenkään takaa, että rengas ei kesän aikana puhkea saati ettei kukaan varasta koko pyörää, mutta joskus elämä on, ei vaan mahda mitään..

Miksi kausihuollon pitäisi asettua samaan hintahaarukkaan kuin kaupunkipyörän kausimaksu? Minua vaan epäilyttää, että kalliit huollot työntää potentiaalisia pyöräilijöitä kaupunkipyörien tai sähköskootterien käyttäjiksi ja silloin liikenteessä on vähemmän pyöriä (skuutat ajeleekin ihan liikaa jalkakäytävillä) ja enemmän autoja ja on aina vaan vaikeampi perustella, miksi pyöräteitä pitäisi parantaa tai että keskustatunneli on aikuisten oikeesti aika H*****IN KALLIS. Missä liikenteen kulkijat, siellä myös investoinnit.. Polkekaa enemmän kaupungeissa, niin kaikki viihtyvät keskustoissa paremmin..

Kategoriat
Asiakaspalvelua Fiilis :D Kaupunkipyöräily Vuodenajat

Kevät, kesä ja mitä niitä nyt onkaan..

Yhtä varmasti kuin kesä ja kärpäset, tulivat kaupunkipyörät taas käyttöömme..

Olipas aikamoinen talvi.. Juuri kun ei odota mitään kovaa talvea, tulee sitten tuollainen kaikkien aikojen jääkerros-pakkaskausi, joka teki jopa piintyneitten talvipyöräilijöitten polkemisesta aika tuskaa. Joka viikko olin kyllä liikkeellä, mutta muita pyöräilijöitä saati pyörähuoltoa tarvitsevia olikin sitten todella vähän. Pääsin helmikuun alussa Helsingin kaupungille töihin ja nyt huoltoaikoja on enemmänkin iltaisin, mutta kysykää rohkeasti, niin eiköhän yhteistä aikaa järjesty..

Kategoriat
Asiakaspalvelua Kaupunkipyöräily

Ajetaan Behmeästi

Paksuhkot renkaat on yleistyneet aika tavalla..

En haluaisi mitenkään valittaa pyöräteitten kunnosta (tai katureunuksien kivien tasaisuudesta) mutta, kun pyörässä on painoa päällä, työkaluja ja omaakin massaa, niin mikään ei pehmennä reuna- tai epätasaisuustöyssyjä niin hyvin kuin paksu rengas. Ei tarvitse etsiä edes FatBikeja (joita ei niin hirveästi nyt kesällä kaupungissa näekään) ja silti aletaan puhua 50mm ja enemmänkin leveistä renkaista monien pyörien alla. Ennen paksut renkaat kirottiin suohon, kun niillä ei ollut minkäänlaista rullaavuutta, mutta nyt ei paksuus tunnu enää vaikeuttavan rullaavuutta juuri millään tavalla..

Uusi tieliikennelaki on edelleen voimassa.. Alkaen 1.6.2020..

Ja muistutus pimenevässä illassa pyöräileville.. Lain mukaan on pyörässä oltava valkoinen lamppu eteenpäin ja punainen lamppu taaksepäin. Kuvan takalamppua saa allekirjoittaneelta pyörään asennettuna viidellä eurolla.

Kategoriat
Kaupunkipyöräily

Pyöräkeskus Baana

Ahkeraa väkeä työn touhussa..

Kävin perjantaina Baanan Pyöräkeskuksessa lyhentämässä vaihdevaijerin ja yllätyin positiivisesti sekä paikan varusteista että varsinkin Nikin asiantuntevista neuvoista. Pyöräkeskus on auki arkisin klo 9-17 ja tavoitteena on pitää ovet auki niin pitkälle kuin säät sallii. Hieno palvelu kaikille pyöräilijöille! Ja löytyy siis Baanan varrelta, Porkkalankadun alta.

Kategoriat
Tekniikka

Kivinen tie

Ohhoh, mihinkäs se kesä meni.. Kaksi kuukautta kesti Jääkärin etulaakerin korjaus, olihan siinä kolmekin melontakurssia ja muuta mukavaa välissä, mutta näillä sivuillahan vain pyöriin liittyvät toiminnat lasketaan.

Kartiomutteri oli siis rikki, tasainen kärki on hilseillyt pikkuhiljaa pois..

Eturenkaan kartiomutteri ei tuntunut mitenkään vaikealta löytää, mutta totuus oli toinen.. Ei ollut Kierrätyskeskuksessa eikä pyöräliikkeissäkään, Töölön pyörästä sentään löytyi laatikollinen muttereita, joita aloin sovittamaan paikoilleen..

Kartiomutterin pitää ensinnäkin sopia akselin jengoille..

Ensimmäinen sopivaksi olettamani mutteri sopi akselille, mutta..

Rullarummun keskireikä on yllättävän pienihalkaisijainen..

Ensimmäinen mutteri ei ollut tarpeeksi ohut, että olisin saanut rullajarrun sen päälle. Toinen mutteri tuntui hyvältä kaupassa, mutta ei sopinut akselin jenkoihin.. Kolmas mutteri.. Ja olihan pyörähuolto viikon lomallakin.. Lopulta otin sekä eturenkaan että rullajarrun mukaan ja vihdoin löytyi laatikon taaimmasta nurkasta se oikea mutteri.

Napadynamon toiminta on vielä kokeilematta, joko käyn konsultoimassa vielä juottoapua tai luovutan dynamon korjauksen suhteen.. Tärkeintä on kuitenkin, että pyörä on poljettavassa kunnossa..

Kategoriat
Asiakaspalvelua Tekniikka

Tunturi Madonna

Kiinniruostunut vaihdevaijeri ei oikein kulje..

Tunturi Madonna oli löytynyt käytettynä ja pyörä tuntui muuten hyvältä, mutta Shimano Positron-vaihdevaijeri oli valitettavasti kovin huonossa hapessa. Onneksi on pyörähuolto. Tutkin asiaa ja kierrätyskeskuksen ollessa suljettuna koronan takia, jouduin etsinnöissä ihan uusille urille.

Vanhauusi vaihdevaijeri Saksan maalta.. Miten ihmeessä tällainen löytyi vielä ihan käyttämättömänä?

Saksan Nürnbergistä RetroBikeFrankenin sivuilta löytyi pakettina viisivaihteinen Positron-vaihdin joten ei kun tilaamaan.. Vaijeri saapui kevytkirjeenä ja päästiin korjaamaan pyörää. Mulla oli vanhastaan muistikuva, että Positronia saa työntää vähän yli ja sitten kevyesti takaisinpäin ja itse asiassa takavaihtajassa onkin joka vaihteen kohdalla naksaus, kun se tulee kohdalleen, eli vaihde kyllä toimii oikeastaan hyvinkin luotettavasti. Öljyä renkaan laakereihin ja uusi ketju öljyn kanssa ja uskon Madonnalla olevan vielä paljon kilometrejä edessään. Kiitos, kun tulit asiakkaaksi..

Kategoriat
Tekniikka

Nexus3 – the hard way!

Onpas tämäkin taas kurainen..

On tullut tutustuttua oikein kunnolla Nexus3-takanapaan.. Löysin vanhan kolmivaihteisen takarenkaan, joka on ollut minulla jo jonkun aikaa ja koska vanne näytti vahvalta ja rengas lisäksi pyöri suorana ja pyöreänä, niin päätin vaihtaa sen seitsemänvaihteisen takarenkaan tilalle, joka ilmiselvästi kärsii minun, Jääkärin rungon ja akun painon alla ja joku pinna katkeaa aina noin parin kuukauden välein.

Öljy tekee ihmeitä kaikille mekaanisille osille.

Aina kannattaa katsoa navan sisälle, että voitelua on tarpeeksi ja kaikki osat toimivat. Tässä takarenkaassa oli vaihdetappi katkennut navan sisälle ja ajatuksena oli purkaa napa niin pitkälle, että vanhan tapin saa pois ja uutta tilalle. No, lopulta vaihtoon meni koko akseli, koska tappi oli tiukasti kiinni ja ei näyttänyt haluavan irrota erilaisista yrityksistä huolimatta. Tuli katsottua useampaan kertaan opastusvideo ja rengas näyttää tulleen kokoonpantua oikein, koska se nyt toimii ihan hyvin. Kesken matkan tuli tietysti epäilys, että olenko tehnyt jotain väärin, mutta ehkä takanavan outo toiminta johtui enemmän siitä, että vaihtotappi ei ollut painanut vaihdetta päälle ja ratas pyöri vähän miten sattui.

Mihinkäs lamppu nyt laitetaan kiinni?

Suuri työ olikin sitten vaihtajien vaihto, koska seitsemänvaihteinen oli (tietenkin) ihan erilaisella kiinnityksellä kuin Nexus3:n vaihtaja. Lisäksi sähköpyörän peukalokaasu ei oikein tuntunut istuvan vasempaan kahvaan, joten Nexus3-vaihtaja piti asentaa vasemmalle ja ykkönen on nyt sitten yläreunassa ja kolmonen alareunassa.

Kategoriat
Tekniikka

Rusina

Matkan teko meni rusinax..

Selvisi syy, miksi polkimet pysähtyivät Vanhalla Turuntiellä pontevasta polkemisen yrityksestä huolimatta. Kuten arvasin puunrunko oli tönäissyt poljinpakettia ja aiheutti sitten sen, että vähän matkan kuluttua laakerirengas putosi paikaltaan ja ponteva polkeminen muutti pyöreän laakeripesän rusinaksi. Kaikkea sitä löytyykin, kun vasaralla ja tuuralla kilkuttelee polkimet auki..

Onneksi oli vielä ainakin nämä varaosalaakerit.. Kuten jo aikaisemmin kerroin..