Kategoriat
Kaupunkipyöräily Tekniikka Vuodenajat

Läpi räntäsateen ja kinosten

Ei ihan paras mahdollinen pyöräilykeli..

Loskassa on vielä oikeastaan helppo polkea, sehän karkaa kyllä renkaan alta ja sen paha puoli on oikeastaan siinä, että se kulkeutuu lokasuojan alle ja kastelee kengät ja housun puntit (tässä yhteydessä ei puhuta maastopyöristä, joissa ilmeisesti ei ole asiallista pitää lokasuojia yleensäkään ja pyöräilijän selkä on sitten myös sen näköinen)

Mikä tekee pyörällä polkemisen oikeasti vaikeammaksi, on kinostuva lumi, josta on tänä talvenakin taas saatu nauttia.. Minun pyörät kulkevat vielä ihan hyvin parin kolmen sentin lumessa, mutta lumen syvyyden siitä lisääntyessä pitää alkaa todella keskittyä, että pääsee vielä asiallisesti eteenpäin. Lumessahan ei kannata kääntää ohjaustankoa, koska käännetty eturengas vain liukuu sivuttain eteenpäin ja koko pyörä karkaa alta. Ohjaus tehdään kallistamalla ja pyörät pidetään mahdollisimman hyvin suorassa linjassa, koska muuten eteenpäin vievä liike muuttuu lunta auraavaksi liikkeeksi.

Jääkärin renkaan koko on 26×2.1 tai 548-48 eli renkaan leveys on aika lailla viisi senttiä.

Jääkärin renkaissa on oikeastaan vähän makua Fatbike’n ideasta, että paksumpi rengas kulkee pehmeässä hiekassa tai lumessa lähempänä pintaa eikä uppoa syvällä massaan, jolloin pyöriminen käy vaikeaksi. Takarengas on yhtä paksu ja, jos pystyy ohjaamaan suoraan eteenpäin, takarengas rullaakin sitten valmiissa urassa ja sillä voi keskittyä pitämään vauhtia yllä.

Tältä näyttää polkupyörän “neliveto”

Minun sähköpyöräni onkin sitten todellinen lumipeto.. Sähköpyöriähän tehdään keskiömoottorilla eli moottori auttaa polkimien pyörityksessä tai sitten moottori on etu- tai takarenkaan navassa. Keskiömoottoreita taitaa olla nykyisin määrällisesti eniten uusissa sähkömoottoroiduissa polkupyörissä ja ne ovatkin ilmeisen hyviä poljettavia myös ilman sähköavustusta. Lumen paksuuden kasvaessa eturengas alkaa kuitenkin vastustaa pyörimistä ja vastus tuntuu paitsi takarenkaan pidon loppumisena myös ketjun ja vaihteiden kulutuksena (tässä olen nyt muiden kokemusten varassa, mutta olen lukenut, että esim tavarapyörissä aletaan paksussa lumessa olla osien kestämisen suhteen äärirajoilla) Takarengasmoottori yrittää työntää pyörää eteenpäin parhaansa mukaan ja saattaa työntää eturengasta auraavana eteenpäin, jolloin ollaan ohjauksen kanssa taas vaikeuksissa. Tällaista tematiikkaa pyörittelin mielessäni aikoinaan ja valitsin lopulta omaan sähköpyörääni vetävän etupyörän. Moottorini on 1000 W mallinen ja siis kooltaan iso sekä painava, mutta painon takia siinä sitten riittää pitoa ja jos paksummassa hangessa joka tapauksessa joutuu käyttämään sähköavustusta, niin etuvetoisena pyörä todella pyörii ja pyrkii nousemaan hangen päälle ja sitä voi jopa kääntää, koska se vetää eteenpäin kuin etuvetoinen auto. Akkupaketti on pyörässä tarakalla, joten jonkunlainen tasapaino vallitsee ja pyörää pystyy koko ajan polkemaan hallitusti.

Seuraavaksi onkin kai taas syytä kysyä, miksi pitäisi yleensäkään pyöräillä talvella, mutta vastakysymyksenä voi aina kysyä, että miksi ei pitäisi pyöräillä talvella.. Olisiko parempi ajaa autolla ja tukkia kadut isolla peltilaatikolla? Ensi talveksi täytyy kai alkaa suunnittelemaan talvipyöräilykursseja. Kaikki eivät varmasti ole päässeet kaatuilemaan pyörällä pikkulapsena.. 😃

Kategoriat
Tekniikka

Sähköpyörä

Onko se vähän itse kasatun näköinen?

Sähköpyörän hankinta lähti liikkeelle kokeilun halusta. Olin ostanut Jääkäriin etuhaarukan varaosan saamiseksi vanhan Jääkärin rungon Espoon Laaksolahden FillariTohtorilta ja pyörästä oli käyttämättä runko, jolle alkoi olla aika joutua romutukseen tai löytää jotain järkevää käyttöä. Jostain syystä etsin tietoa pyörän sähköistämisestä tai sähköpyöristä ja sitten jo luinkin, että Keski-Uudenmaan Elektroniikalla olisi tarjolla Espin-muunnossarjoja normaalipyörän muuttamiseksi sähköavusteiseksi.

Sähköpyöräily on vasta haaveena vanhan rungon unissa..

Tutkin asiaa ja päätin lopulta kokeilla asiaa ja rakentaa Jääkärin runkoon sähköpyörän vetävällä etupyörällä. Kaupassa tuli mukana moottoroitu eturengas, akku ja akulle satulalaukku ja laukulle takatarakkateline sekä tietysti tarvittavat sähköjohdot, peukalokaasu ja ohjausyksikkö ohjaintangon keskiosaan. Jääkärin eturenkaan olin ottanut jo muuhun käyttöön, joten eturengas tuli tarpeeseen. Uuden etuhaarukan ostin Lundbergin pyöräliikkeestä. Vanhaa perua takana oli kuusirattainen vaihderengas, mutta vaihteenvaihdinta ei enää ollut ja vaihdoin sitten toisesta pyörästä seitsemänvaihteisen Shimanon napavaihdetakarenkaan.

Sähköpyörä olisi sopinut kuin nenä päähän noin 25 kilometrin työmatkalle Keravalle, mutta niin kuin niin usein suunnitelmat menevät metsään, niin myös Keravan työpaikka meni ihan ensi viikkoina YT-neuvotteluissa entiseksi ja sähköpyörän pääasialliseksi käytöksi tuli Helsingin Suunnistajien iltarasteilla käynti.

Sähköavusteinen pyörä on kieltämättä aika tehokas esim matkalla Solvallaan ja takaisin. Uskon toki, että kokonaan uusi pyörä erityisesti sähkökäyttöön suunitellulla rungolla ja asianmukaisilla komponenteilla on varmasti vielä parempi poljettavuudeltaan, mutta sähkö helpottaa niin paljon pyöräilyä, että tällainen vähän raskasrunkoisempikin pyörä kyllä toimii ihan hyvin. Teräsrungon kanssa ei ainakaan tarvitse pelätä, että runko pettäisi alta. Takarengas on kevyemmän sarjan pyörästä ja sen pinnat ovat sen verran lujilla, että aika usein saa vaihtaa pinnaa katkenneen tilalle.

Sähköpyörä täyttää maaliskuussa 2021 kuusi vuotta tässä muodossa ja sillä on nyt ajettu reilu 14300km, mikä ei ole tietenkään kauhean paljon moneen enemmän polkevaan verrattuna, mutta saa siitä jo aika hyvän tuntuman sähköpyöräilyyn ja sen vaatimuksiin.

Syksyn märät kelit ei paljoa haittaa..
Kategoriat
Fiilis :D Tekniikka

Jääkäri

Jääkäri-pyörä senkun rullaa vaan.. Hän on tuo oikealla oleva pyörä..

Ostin Jääkärini keväällä 1985. Kriteereinä olivat kestävyys ja hyvä laatu ja valitsin Kotkan seudun sataman ja paperitehtaitten työmaapyörien esimerkkien innostamana Tunturin Jääkäri-mallin eli armeijan pyörästä tehdyn kuluttajaversion. Pyörässä oli enemmän kromia ja turvallisuusvarusteita kuin perinteisissä armeijan pyörissä, mutta se oli kuitenkin erittäin paljon perinteinen ja konstailematon polkupyörä, ilman kummempia nykyajan kotkotuksia. Vaihteita on tasan yksi, jalkajarru ja kaksi rengasta, takana tukeva tarakka, edessä karttalaukkuteline.

Tänä vuonna Jääkäri täyttää 36 vuotta ja on edelleen ajotuntumaltaan aivan ylivertainen (runkomittojen tulisi tietysti olla lähtökohdiltaan oikein, ettei tarvitse kurotella eikä maata pyörän rungon päällä ja jalat osuvat optimaalisissa asennoissa polkimille). Renkaat pyörivät laakereillaan kuin ilmapatjoilla ja polkimet ovat kevyet pyörittää eli mikään pyörässä ei laahaa vastaan tai jarruta etenemistä ja mäen tullessa vastaan kaikki voimat voi käyttää mäen päälle polkemiseen.

No, 36 vuotta ei ole mennyt ihan samoilla kumeilla ja pyörässä on korjattu polkimia ja polkimen keskiötä, vanteita ja pinnoja, satulaa, akseleita ja lamppuja.. Takaratas on muutaman piikin pienempi, koska alkuperäinen ei ihan antanut tarpeeksi vauhtia.. Eturengas on nykyään napadynamorengas, jossa on rumpujarru. Takarenkaassa on nykyään alunperin eturenkaan vanne. Satula on vaihdettu ainakin kolme kertaa. Polkimen keskiön laakerit on vaihdettu useaan kertaan. Samoin jarruvaijerit. Kaikki kuitenkin toimii ja nyt laakeriosat ovat niin mukautuneet toisiinsa, että ajo ja kulku on kevyttä ja mukavaa..

Mikä pyörässä on tärkeää ja mikä selittää, että samalla pyörällä voi ajaa yli 30 vuotta ja ajo on edelleen yhtä nautinnollista.. Ainakin jatkuva pyörän huolto: www.paikka01.fi

Kategoriat
Fiilis :D Vuodenajat

Tandem lumessa

Aina ei pyörät pyöri..

Tänä vuonna meitä täällä etelässäkin on hemmoteltu vaihteeksi kunnon talvella. Pyöriä onkin ollut liikkeellä koko helmikuun tavallista vähemmän, eipä se pyöräily kaikkein kivointa olekaan, kun pakkanen paukkuu kymmenen asteen alapuolella. Onneksi puistoihin on tehty latuja, Kaivopuistossa löytyy reilun kilometrin lenkki ja koiran iloksi aukenee meren jää heti Ehrenströmintien toisella puolella.

Kategoriat
Fiilis :D Vuodenajat

Winter keeps it’s grip..

When the going gets tough, the tough gets going.. (What a happy coincidence that I found my skull knit cap)

Kategoriat
Fiilis :D Kaupunkipyöräily

Hyvin rullaa talvisilla kaduilla

Frederik ja Gunnar? Vaiko Ludvik? En ehtinyt kysyä nimiä..

Kaduilla on aika tuhnuista, eikä pyörä kyllä aina rullaa ihan parhaimmalla mahdollisella tavalla, mutta muitakin kuin aura-autoja on sentään liikenteessä..

Kategoriat
Fiilis :D Vuodenajat

Talvipyöräilyä

Miltä tuntuu pyöräillä talvella? Ihan mukavalta.. Tämä video on kuvattu tiistaina 12. tammikuuta ennen aamukymmentä (se oli se päivä, kun Helsingin pelastuslaitos suositteli välttämään ylimääräistä autoilua ja varoitti teiden liukkaudesta) Pidän yhdellä kädellä kameraa ja ohjaan siis vain yhdellä kädellä.. Ei ollu paljon eroa kesäkeliin verrattuna.

Mitä sanoikaan Viktor Zoi (Joskus olen varma, että talvi on ikuinen.. Mutta ehkä tämä laulu vapauttaa minut kaipaamasta teitä, aurinkoiset päivät..)

Я раздавлен зимой, я болею и сплю,
И порой я уверен, что зима навсегда,
Ещё так долго до лета, а я еле терплю,
Но, может быть, эта песня избавит меня от тоски
По вам, солнечные дни?

Kategoriat
Fiilis :D

Talven valoa..

Aurinko jo paistelee talvisella taivaalla.. Kohta saa taas polkea pyörätiellä ilman loskaa ja jääkönttejä.. Ihan varmasti!

Kategoriat
Asiakaspalvelua Kaupunkipyöräily

Kantakaupungin rantareitti

Kantakaupunki on 01-aluetta.

Helsingin ainutlaatuinen piirre on 130 kilometriä pitkä julkinen rantareitti. Kesällä 2020 on avattu ensimmäisenä osana reittiä Kantakaupungin kierros ( https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/kantakaupungin-kierroksesta-ensimmainen-opastettu-helsingin-rantareitti ). Komea kierros, josta jäänyt tärkeimpänä Katajanokka, Jätkäsaari sekä Hernesaari. Paikka01 onnittelee hienosta valinnasta ja toimii näillä samoilla hoodeilla.

Kategoriat
Asiakaspalvelua

Missä, missä se paikka oikein siellä Kaapelilla on?

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuinka paljon kertookaan video?

Video alkaa Hima&Salin sisäovelta. Jos joku ei tiedä, missä Hima&Sali on, on parempi ottaa yhteyttä suoraan allekirjoittaneeseen.

Tänään tuli yks pyöräkaveri huoltoverstaalle kärsäilemään..